YAVRU KÖPEKBAKIM REHBERİ

Yavru Köpek Almadan Önce Dikkat Edilecek Hususlar

Yeni bir dünyanın kapısında iken yapılması ve uygulanması gereken bazı adımlarınız bulunmakta. Bu uygulamalar, sizin bu dünyaya adaptasyonunuzu en kısa sürede sağlamakla beraber olabilecek hataları ve kötü durumları elimine edecektir.

Irk Seçimi

En başta yapılacak işlem uzman kişiler tarafından alacağınız ırk bilgileridir. Aileniz ve sizin yaşam standartlarınıza , düşünce yapınıza uygun ırkın seçimi ileriye dönük en temel işlemdir. Çünkü çok miktardaki köpek ırkı ve bunların ayrı ayrı karakterleri bulunmaktadır. Örn. Bir Alman Çoban Köpeği ile Golden Retriever ırkı köpek aynı karakterde değildir. Bu karakterlerin bilinmemesi sonucu her yıl yüzlerce köpek aileleri ile aralarındaki bağlantıyı kuramadıkları için sokaklara, barınaklara veyahut imkan bulunursa başka bir aileye verilmektedir. Böyle bir durum köpeğiniz için yıkıcı olacaktır. Bu tür olumsuzlukların önüne geçe bilmek için köpek almadan önce mutlaka yakın civarınızdaki Veteriner Hekimlere ırk hakkındaki bilgileri almak için başvurun. Veteriner Hekimler bu konuda her türlü bilgiyi sizinle paylaşacaktır.

Yavru Alımı

Irk seçimini yaptıktan sonra eğer bir aile köpeğinin yavrularını alacaksanız, yavruların mutlaka anne sütünü 45 gün süreyle almalarını sağlayınız. Daha erken dönemdeki yavruların anneden ayrılması hem gelişimlerini hem de çevre şartlarına dirençlerini önemli oranda düşürmektedir.

Pet Shop veya yetiştirici çiftliklerinden alınan yavru köpeklerde göstereceğiniz özen çok daha fazladır. Gittiğiniz yerde seçtiğiniz yavru ile ilgili temel bilgileri işletmenin Veteriner Hekiminden yüz yüze almanız daha doğrudur. Burada dikkat edilecek hususlar yavrunun en az 45 günlük olması gerektiği, bir adet parvo (kanlı ishal) ve distemper (gençlik hastalığı)’a karşı aşının yapılmış olduğu. İç ve dış parazitlere karşı bir ilacın tatbik edildiği mutlaka görülmelidir. En garantili yol alınacak yavrunun satış işlemleri gerçekleşmeden önce bir Veteriner Kliniğe götürülerek rutin kontrollerinin yapılması ondan sonra satışın gerçekleştirilmesidir. Zira çok sayıda ve çeşitli yerlerden gelen bu yavruların hastalık taşıma riskleri diğer yavrulara göre çok fazladır.

Bakım İçin Gerekli Malzemeler

Kulübe, bahçenizde kalacak yavrular için en önemli ihtiyaçtır. Onlar için hem kendini güvende hissedebileceği bir sığınak hem de soğuk havalarda sıcak bir yuva olacaktır. Kulübe seçiminde dikkat edilecek hususları Veteriner Hekiminizden öğrenebilirsiniz.

Tasma ve kayış, köpeğinizi güvenli olarak dolaştırmanız için gerekli araçlardır. Yine tasma üzerine takılan kolyelerde yavrunuzun kimlik bilgileri, sizlerin adres ve telefon bilgileri taşınabilir.

Mama ve su kabı, paslanmaz çelikten kolay temizlenebilir olması hijyenik açıdan önemlidir.

Tarak ve fırça, uzun tüylü ırk köpeklerin günlük, orta ve kısa tüylü ırk köpekler için haftalık tarama yapılması gereklidir. Tarama işlemi ile hem deriye masaj yapılmış olur hem de karışan tüylerin açılarak derinin hava alması sağlanır.

Oyuncaklar, yavru köpeklerde buluna çiğneme alışkanlığının giderilmesi için en iyi yoldur. Eğitim amaçlıda kullanılabilirler.

Yavru köpeğinizle ilgili her konuda Veteriner Hekiminize danışmanızı tavsiye ediyoruz.

Yavru Köpeklerin Evdeki İlk Günü

Yavru köpekler bebeklere benzer. Onlar gibi hareketli ve meraklıdırlar. Bu nedenle onları evinize getirmeden önce ev ortamını ona uygun şekilde düzenlemeniz gerekmektedir. Küçük olduklarını, sizin gözünüzden kaçabilecek dar ve kuytu köşelerin tehlikeler barındırabileceğini unutmayınız.

• Köpeğiniz için camları ve kapıları kapatılmış bir oda ayarlayın. Camları kapatmak istemiyorsanız sineklik benzeri bir koruma koyabilirsiniz.
  • Yavru köpekler çevreyi tanımak amacı ile etrafta devamlı dolaşacaklar ve yaramazlık yapacaklardır. Bu nedenle onları dışarıda ve içerde başıboş bırakmayın.
  • Yavru köpeğinizi balkonlardan, pencere kenarlarından, yüksek tezgahlardan uzak tutun.
  • Deterjan, çamaşır suyu, boya, tiner, kemirgen zehirleri, antifriz gibi maddeleri yavru köpeğinizin ulaşamayacağı yüksek raflara veya dolaplara saklayın.
  • Zehirli ev bitkilerini kaldırmanız veyahut erişemeyeceği bir yüksekliğe kaldırmanız gerekmektedir.
  • Klozetin kapağını kapalı tutun.
  • Bulunduğu alandaki elektrik kablolarını prizden çekin, kaldırın veya kaplayın. Böylece bunları çiğneyerek kendisine zarar vermesini engellemiş olursunuz.
  • Yavru köpeğinizin altına elektrikli battaniye koymayın.
  • Tüm ilaçları yavru köpeğinizin ulaşabileceği yerlerden uzak tutun. Hiçbir zaman veteriner hekimi onayı olmadan köpeğinize ilaç vermeyin.
  • Dikiş gereçlerini, çivi gibi küçük metalleri ortadan kaldırın.
  • Yavru köpeğinizin boynuna kurdele takmayın, bir yere bağlamayın. Bir yere takılarak veya dolanarak kendini nefessiz bırakabilir yada kemirip çiğneyerek ciddi problemler doğurabilir.

Yavru Köpeği Eve Getirme

Yavru köpeğinizi sütten kesildikten sonra yani yaklaşık 6-7 haftalık iken evinize alabilirsiniz. 7 haftalık bir yavru hem kuru mama yiyebilecek kadar büyük hem de sizinle dostluk kurabilecek kadar küçüktür. Yavru köpeğinizi hafta sonu almanız daha uygundur. Bu şekilde 2 tam gün boyunca onunla zaman geçirmiş olursunuz. Hem de bu boş iki gününüz içinde veteriner hekim kontrolleri için bir süre yaratabilirsiniz.

Yavru ve Yetişkin Köpeğin Beslenmesi

Yavru köpeğinizin gelişimi için ilk 1 yıl çok önemlidir. Küçük ırk köpekler gelişimlerini 1 yılda, orta ve büyük ırk köpekler 1,5 – 2 yılda gelişimlerini tam olarak sağlamaktadırlar. Bu süreler sonunda yetişkin kategorisine girmektedirler. Yavru köpekler gelişimleri için yetişkin köpeklere göre 2-3 kat daha fazla besin maddesine, kaloriye ihtiyaç duyarlar. Bunun yanında bazı vitamin ve mineraller de gelişme üzerine oldukça etkilidir. Yetişkin ve yaşlı köpeklerin, gelişimden ziyade beslenme kaynaklı hastalıklardan korunma amaçlı beslenmeleri önem kazanmaktadır. Genel olarak veteriner hekimler beslenme amaçlı olarak bu bahsettiğimiz maddelerin dengeli kombinasyonunun sağlandığı kuru mamaları tercih etmektedirler. Çünkü evde hazırlanan yemeklerde belli bir düzen oluşturmak ve içerdiği besin maddelerinin, vitaminlerin, minerallerin dengesini sağlamak çok zordur. Buda gelişim üzerinde olumsuz etkiler bırakmaktadır.

Kuru mamalar genel olarak 3 grup altında toplanmaktadır.

• Profesyonel seri kuru mamalar
  • Market mamaları
  • Veteriner hekim mamaları

Profesyonel seri kuru mamalar, tüm dünyada veteriner hekimlerin güvenle önerebilecekleri mamalardır. Çok çeşitli bilimsel araştırmalar sonucunda ortaya konmuş, yavru ve yetişkin köpeklerin tüm ihtiyaçlarının dengeli bir şekilde sağlanabildiği mamalardır. Yavru köpeklerde hem fiziksel hem de mental olarak maksimum gelişimi sağlayabilecek mamalardır.

Market mamaları, ekonomik mamalar olarak da adlandırılmaktadır. Profesyonel mamalara oranla ortalama %50-70 oranda düşük fiyattadırlar. Fakat içerikler yönünden de aynı şekilde olması nedeniyle yavru veya yetişkin köpeklerin ihtiyaçlarını tam anlamıyla karşılayamazlar. İçerdikleri bazı maddeler nedeniylede ileriye dönük hastalık oluşumlarını tetiklemektedirler. Özellikle karaciğer ve böbreklerde problemler oluşturabilmektedirler.

Veteriner Hekim mamaları, profesyonel firmaların veteriner hekimler tarafından geliştirdiği ve sadece veteriner hekim tarafından önerilebilecek tedavi ve korunma diyetleridir.

Veteriner hekimler, köpeğinize yaptığı rutin muayenelerde bu mamaların hangisinin, ne miktarlarda, ne sıklıkla kullanılacağını sizlere açıklar. Sizler de mama üzerlerindeki etiketlerden içerikleri ve kullanım miktarlarını öğrenebilirsiniz. Fakat veteriner hekimin köpeğinizin ihtiyaçlarını rutin muayenelerde yapacağı gözlemlerle belirlemesi ve buna göre bir besleme düzeni oluşturması çok daha sağlıklıdır.